Ziektebeelden
De ziektebeelden op onderstaand lijstje reageren in veel gevallen goed op een behandeling voetreflexologie.
In de beschrijving staat meer specifieke informatie over het betreffende ziektebeeld, zodat u zelf kunt beoordelen of een behandeling zinvol voor u zou kunnen zijn.
Eén behandeling is meestal voldoende om te kunnen beoordelen of de behandeling een positief resultaat voor uw klachten zal kunnen hebben.

Voetreflexologie is een holistische geneeswijze, wat betekent dat lichaam en geest één geheel zijn. Dus niet alleen de symptomen worden behandeld maar het hele lichaam (dus de hele voet). Op deze manier kunnen andere pijnplekken/blokkades opgespoord worden die misschien (mede) de oorzaak van de huidige klacht zijn.

Bel of of mail mij gerust om te overleggen.

Reuma
Astma
Schildklierklachten
Hoofdpijn
Nek- en rugklachten
RSI
Bekkeninstabiliteit
Vruchtbaarheid (verlaagde)
Menstruatieklachten
Overgang
Hoogsensitiviteit

Reuma

Reuma is een verzamelnaam voor ongeveer 200 verschillende ziekten. In algemene zin behoren tot reuma: "alle ziekten en aandoeningen die pijn en/of misvormingen veroorzaken in de gewrichten, de gewrichtskapsels, de spieren, de pezen, de slijmzakjes en het bot. (dus alle aandoeningen aan het voortbewegingsapparaat)."

Voor meer inhoudelijke informatie over reuma is er een hele uitgebreide site: http://www.vrl.rheumanet.org
De diagnose zal door een arts of reumatoloog worden gesteld.

Bij reumatische ziekten komt het vaak voor dat de urinezuren niet voldoende worden uitgescheiden. Deze urinezuren vormen kristallen die kunnen neerslaan in bijvoorbeeld de gewrichten, en daar dan ontstekingen, pijn en zwellingen kunnen veroorzaken. Een goede voeding kan helpen bij het verminderen van urinezuren.

Wat is het effect van een behandeling voetreflexologie
Door een behandeling voetreflexologie wordt de uitscheiding van afvalstoffen (waaronder urinezuren) bevorderd. Alle uitscheidingsorganen worden gestimuleerd (nieren, blaas, darmen, lever). De bijnieren worden gestimuleerd omdat die ontstekingen bestrijden. De behandeling werkt diep ontspannend.
Geadviseerd zal worden om veel (ongeveer 1,5 tot 2 liter) (bron)water per dag te drinken wat helpt om het lichaam te reinigen en te ontslakken. Afhankelijk van de ernst van de ziekte neemt vaak na een 2 of 3 behandelingen de pijn en stijfheid al wat af en is er een duidelijke 'opruimreactie" zichtbaar (urine is donkerder, meer ontlasting, soms hoofdpijn, moeheid, veel en diep slapen, dromen etc.).
Door de behandelingen wordt de weerstand verhoogd.

Astma

Veel informatie over Astma en COPD is te vinden op de site van het astmafonds: www.astmafonds.nl

Door de voetreflexzone-therapie wordt de weerstand versterkt. Het voorkomen van verkoudheden en/of griep is erg belangrijk en kan bijdragen aan een algemeen betere conditie.
Allergische reacties kunnen minder hevig worden.
Door de diepe ontspanning (ook van de ademhalingsspieren) kan er meer 'ruimte' om te ademen ontstaan.
Afvalstoffen worden opgeruimd/afgevoerd waardoor ook de longen 'schoner' worden.

Voetreflexzone-therapie kan het verlichting van de benauwdheid geven, ook voor mensen met longemfyseem.

Schildklier

Een niet goed werkende schildklier kan een grote verscheidenheid aan klachten geven. Dit kan o.a. zijn vermoeidheid, aankomen of afvallen, menstruatieklachten, depressiviteit, droge huid, oedeem, gewrichtsklachten etc.

De schildklier is via de zone op de voet goed te behandelen, zowel bij wel hyper- of hypothyreoïdie. Na één behandeling is er vaak al een verbetering van de klachten te zien.

Hoofdpijn

Hoofdpijn kan heel veel oorzaken hebben. Vaak heeft het met spanning te maken. Soms een verkeerde (werk)houding, verkeerde voeding, te veel koffie/thee, 'te veel aan je hoofd hebben' etc.. Ook kan hoofdpijn ontstaan vanuit bijvoorbeeld de hormoonbalans, de maag, darmen of andere organen.

Om de oorzaak op te sporen wordt de hele voet behandeld om na te gaan of elders in het lichaam gebieden zijn waar de energie te laag is, waar teveel spanning of een blokkade zit. Uiteraard worden ook de zones van het hoofd zorgvuldig onderzocht. Tevens wordt gekeken naar de meridianen om zo een completer beeld te krijgen.
Hoofdpijn kan hardnekkig zijn, maar er is vaak wel wat aan te doen.

Nek- en rugklachten

Nekklachten en (lage) rugklachten komen veel voor. D.m.v de zogenaamde neuro-segmentale innervaties (zenuwreflexologie) behandel ik de gebieden van nek en rug zodanig dat het hele gebied goed kan ontspannen.
Hierdoor ontstaat er meer ruimte om verkrampte spieren en beknelde zenuwen te ontlasten. De pijn kan snel verminderen of verdwijnen, waardoor de houding en bewegingen weer genormaliseerd worden zodat de rug kan herstellen.

RSI

RSI: Repetitive Strain Injury ('muisarm') is een verzamelnaam voor diverse klachten aan de nek, schouder, pols en handen. RSI wordt veroorzaakt door vaak herhaalde, snelle bewegingen zonder afwisseling, die lang aanhouden en een verkeerde houding. Hierdoor worden de spieren minder goed doorbloed waardoor er onvoldoende zuurstof in de spieren aanwezig is en de afvalstoffen ophopen. Ook stress, hoge werkdruk en te weinig ontspanning zijn vermoedelijke oorzaken bij RSI.
Onder RSI wordt ook verstaan: tennisarm, golferselleboog, carpaal tunnelsyndroom, bursitis, tendovaginitis, spanningshoofdpijn.

De symptomen zijn:

fase 1    Tintelende, vermoeide handen, polsen, armen, nek of schouders. De klachten treden op tijdens of vlak na het werk en verdwijnen bij rust. In dit stadium kunnen de klachten volledig verdwijnen.
fase 2 Variërend van een licht tintelend gevoel tot brandende pijn en soms ook krachtsverlies. Klachten verdwijnen niet bij rust en de klachten kunnen ook optreden bij andere werkzaamheden.
fase 3 Aanhoudende pijn die niet meer verdwijnt.

Op de voet worden diverse punten behandeld die de zenuwen, spieren en pezen innerveren van nek, schouder, arm, pols en hand. De doorbloeding wordt hierdoor gestimuleerd, waardoor voedingsstoffen en zuurstof weer beter de 'geblokkeerde' gebieden kunnen bereiken en afvalstoffen weer kunnen worden afgevoerd.
Een voordeel van behandeling d.m.v. reflexzone-therapie is dat er niet rechtstreeks gewerkt wordt op de aangedane (pijnlijke) lichaamsdelen.

Meer informatie kunt u vinden op de rsi-website van de TU-Delft.

Bekkeninstabiliteit

Een veel voorkomende klacht van de laatste jaren is bekkeninstabiliteit of symfysiolyse, welke optreedt tijdens of na de zwangerschap. Tijdens de zwangerschap verslappen (verweken) de banden en het kraakbeen tussen de drie verschillende botdelen van het bekken. Dit is nodig om genoeg ruimte in het bekken te creëeren voor de geboorte van het kind.

Uitgebreide informatie over bekkeninstabiliteit is te vinden op: http://ourworld-top.cs.com/jjosje/index.htm

De klachten beginnen meestal in de 3e tot 7e maand en zijn afhankelijk van de mate van verweking. De meest voorkomende klachten zijn: -Een beurs moe gevoel of pijn rondom de schaambeenverbinding (symfyse). -Pijn in de lage rug evt. met uitstraling in het been. -Pijn vooral bij het begin van een handeling, de zgn. startpijn. -Toename van de pijn bij drukverhogende processen, zoals bij een volle blaas, bij het ophouden van de ontlasting en vaak bij het begin van de menstruatie. -Klachten bij allerlei handelingen zoals staan, traplopen, bukken, zwemmen en autorijden.

Bij een behandeling voetreflexologie worden de spieren, banden en kraakbeen en de zenuwen via de reflex- en meridiaanpunten op de voet van het bekken behandeld. Hierdoor kan de pijn afnemen en worden de spieren sterker.
De behandeling wordt gegeven vanaf de 4e maand van de zwangerschap.

Vruchtbaarheid (verlaagde)

Vruchtbaarheid, niet altijd vanzelfsprekend.
Tijdens de behandeling kunnen de hormoonklieren met elkaar in balans worden gebracht, en - indien nodig - gestimuleerd.
We kijken naar de eventuele klachten en verloop van de cyclus om een behandelplan te kunnen opzetten.
Per afspraak beoordelen we hoe het verloop is en of en hoe de cyclus reageert.

Tijdens IVF-behandelingen kan de voetreflexologie ondersteunend werken.
Hierdoor zijn vaak minder klachten van de (hormoon)behandeling, voelen mensen zich stabieler en beter in balans, wat een positief effect op een zwangerschap kan hebben.

Hoog gevoeligheid - hoog sensitiviteit

Niet een ziektebeeld, maar wel een aspect om aandacht aan te geven.
Hoogevoeligheid komt op allerlei gebieden van het leven tot uitdrukking. Op psychisch maar ook op fysiek vlak. Het aanraken dmv (voet)massage kan intenser worden ervaren en ook een sterkere reactie geven.
Massage helpt je om dichter bij jezelf te komen en om duidelijker de grens (van je huid) tussen jou en de ander te ervaren. Dit kan je weer meer in balans brengen.

Voor een eerste behandeling is een half uur meestal voldoende. Zo voorkom je dat de reacties te heftig zijn de eerste keer. Daarna is een volledige behandeling (50 min.) vaak prima. Het helpt je dan ook om beter in balans te zijn waardoor je wat minder gevoelig wordt en minder last hebt van stress in je omgeving.